Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Δυστυχώς για τους πολίτες αυτής της χώρας και κυρίως για τη νέα γενιά, τα προβλήματα που υπάρχουν στην Παιδεία, δεν θα λυθούν με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που φέρνει η κυβέρνηση με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Μακάρι, να ήταν αυτό το βασικό πρόβλημα. Όμως υπάρχουν άλλα, πολύ σημαντικότερα, για τα οποία η κυβέρνηση εδώ και πέντε χρόνια δεν έχει κάνει τίποτα.
Η μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει αρχικά να αφορά τα δημόσια πανεπιστήμια, έτσι ώστε να καταστούν ισχυρά, ποιοτικά και πλήρως ανταγωνιστικά σε σχέση με αυτά του εξωτερικού. Προσλήψεις πανεπιστημιακού και λοιπού προσωπικού, προμήθεια επιστημονικού εξοπλισμού, συντήρηση και βελτίωση των κτιριακών υποδομών, δημιουργία εστιών και εστιατορίων είναι όσα έχουν ανάγκη τα περισσότερα πανεπιστημιακά ιδρύματα της πατρίδας μας και κυρίως αυτά που έχουν έδρα σε μικρές πόλεις της περιφέρειας, όπως είναι η Δράμα από όπου προέρχομαι.
Επιπλέον, η όποια μεταρρύθμιση για να καταστούν ισχυρά τα δημόσια πανεπιστήμια, θα πρέπει να πραγματοποιηθεί σε συνδυασμό με την υλοποίηση των αναγκαίων παρεμβάσεων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ιδίως στην ελληνική επαρχία τα προβλήματα είναι πολλά. Στο δημοτικό σχολείο της Νέας Αμισού στη Δράμα πήγα σχολείο. Είναι το ίδιο κτίριο στο οποίο πήγαν οι γονείς μου και στο ίδιο κτίριο πηγαίνουν σχολείο και τα παιδιά μου. Παντού συναντάμε σχολεία που δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες, ενώ θα έπρεπε να παρέχουν ολοκληρωμένη εκπαίδευση στους μαθητές της πατρίδας. Η ευθύνη για τα σχολικά κτίρια έχει περάσει στους Δήμους, χωρίς όμως να τους δοθούν και οι αναγκαίοι πόροι έτσι ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν σε απαραίτητες εργασίες αναβάθμισης και να σταματήσει η φθορά. Από εκεί θα πρέπει να αρχίσει μια σοβαρή μεταρρύθμιση στον χώρο της παιδείας, από τη βάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και όχι από την κορυφή, όπως επέλεξε να κάνει η κυβέρνηση.
Όσον αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό, χωρίς καμία ουσιαστική στήριξη, προσφέρει συνειδητά τον καλύτερο του εαυτό, υπηρετώντας με αίσθημα ευθύνης την Παιδεία στην πατρίδα μας. Η πολιτεία μπροστά στις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι δάσκαλοι και οι καθηγητές είναι απούσα. Κάθε χρόνια η ίδια αγωνία για χιλιάδες εκπαιδευτικούς για να βρουν κατοικίες εκεί που διορίζονται. Ειδικά σε τουριστικές και υψηλής επισκεψιμότητας περιοχές ή σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές το πρόβλημα είναι ακόμη πιο έντονο. Άμεσα θα πρέπει ληφθούν πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση για να δημιουργηθούν και να διατίθενται φτηνές κατοικίες σε εκπαιδευτικούς, γιατρούς και άλλους δημόσιους λειτουργούς.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας είναι προβληματικό από το ξεκίνημά του. Επιτρέψτε μου να αναφερθώ στις ρυθμίσεις για τα πανεπιστημιακά τμήματα με έδρα τη Δράμα. Αυτά αλλάζουν ονομασία και μεταφέρονται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος, διατηρώντας την έδρα τους. Η απώλεια της Βιοτεχνολογίας και της Δασολογίας από τους τίτλους των δύο πανεπιστημιακών τμημάτων σημαίνει πως αλλάζουν και γνωστικό αντικείμενο. Όμως δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων. Θα συνεχίσουν να εγγράφονται στο ΓΕΩΤΕΕ και με ποια ειδικότητα; Θα συνεχίσουν να βγαίνουν δασολόγοι και γεωπόνοι αντίστοιχα από τα δύο τμήματα της Δράμας; Θα έχουν επαγγελματικές προοπτικές οι απόφοιτοι των τμημάτων της Δράμας; Όλα αυτά θα έπρεπε ήδη να έχουν λυθεί, καθώς πανεπιστημιακά τμήματα χωρίς ξεκάθαρα επαγγελματικά δικαιώματα για τους αποφοίτους τους είναι βέβαιο ότι θα οδηγηθούν στον μαρασμό και στην αφάνεια.
Ένα άλλο ζήτημα αφορά το Τμήμα Δασολογίας που μεταφέρεται στο Δημοκρίτειο, το οποίο ήδη έχει αντίστοιχο τμήμα με έδρα την Ορεστιάδα. Για να μην υπάρχουν δύο τμήματα με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο, το τμήμα της Δράμας μετατρέπεται σε Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Ανθεκτικότητας, ενώ το τμήμα της Ορεστιάδας παραμένει ως έχει. Με ποια κριτήρια έγινε αυτή η επιλογή;
Κύριε Υπουργέ,
Γνωρίζετε ότι οι φοιτητές Δασοπονίας από την Ορεστιάδα κάνουν 200 χλμ. και μετακινούνται για την πρακτική τους άσκηση στη Δράμα λόγω του δασικού της πλούτου; Το ΔΠΘ στην πρότασή του για την μετατροπή του τμήματος της Δράμας αναφέρει πως θα απαιτηθούν ειδικοί επιστήμονες για την αξιοποίηση και ανάδειξη του περιβαλλοντικού πλούτου, οι οποίοι θα λάβουν υπόψη τις τρέχουσες και μελλοντικές συνθήκες στην ευρύτερη περιοχή του Έβρου λόγω των πρόσφατων καταστροφικών πυρκαγιών. Μα γιατί τότε δεν μετατρέπεται σε Κλιματικής Ανθεκτικότητας το Τμήμα της Ορεστιάδας που είναι δύο βήματα από τις καμένες εκτάσεις στον Έβρο; Τι πιο λογικό να παραμείνει ως έχει το τμήμα της Δράμας και να αλλάξει γνωστικό αντικείμενο αυτό της Ορεστιάδας. Όλα αυτά όμως συμβαίνουν γιατί το Υπουργείο Παιδείας δεν ρώτησε κανέναν από την τοπική κοινωνία. Δεν πήρε κάποια άλλη άποψη. Μόνοι σας συντάξατε αυτό το νομοσχέδιο, χωρίς να προηγηθεί η αναγκαία διαβούλευση με την τοπική πανεπιστημιακή και φοιτητική κοινότητα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Η Παιδεία στην πατρίδα μας είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που θα έπρεπε να μας απασχολούν. Αυτό συμβαίνει με το παρόν νομοσχέδιο, αλλά για λάθος λόγους. Είναι άλλες οι προτεραιότητες που θα έπρεπε να υπάρχουν για τα σχολεία και τα πανεπιστήμιά μας. Σύντομα θα γίνει σαφές πως όχι μόνο θα παραμείνουν τα σημαντικά προβλήματα στην Παιδεία, αλλά ότι θα δημιουργηθούν και νέα μετά από την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα με αυτόν τον πρόχειρο και βιαστικό τρόπο.
Σας ευχαριστώ.