«Απαιτείται ενιαίο και στρατηγικό σχέδιο για να μπει τέλος στην υποβάθμιση του σιδηροδρόμου στη χώρα μας»
Ο Αναστάσιος Νικολαΐδης, Βουλευτής του Νομού Δράμας και υπεύθυνος του Κοινοβουλευτικού Τομέα Ευθύνης Υποδομών και Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής τοποθετήθηκε ως εισηγητής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο κ. Νικολαΐδης, στην ομιλία του, ανέδειξε πλήρως την προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζει το σημαντικό θέμα του σιδηρόδρομου η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, καθώς μετά από δύο χρόνια έφερε προς ψήφιση ένα νέο νομοσχέδιο, με θέσεις εντελώς αντίθετες από το προηγούμενο. Συγκεκριμένα, ο νόμος 4974 του 2022 προέβλεπε την απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. από τον ΟΣΕ Α.Ε., ενώ στη νέα ρύθμιση του Υπουργείου επιλέγεται η συγχώνευση των σχετικών με τον σιδηρόδρομο εταιρειών. «Οφείλετε να εξηγήσετε αιτιολογημένα τι έχει αλλάξει από το 2022, τι πήγε λάθος και τώρα αναγκάζεστε να κάνετε στροφή 180 μοιρών και προχωράτε σε νέες ρυθμίσεις, έχοντας τον ίδιο πυρήνα επιχειρηματολογίας για βελτίωση της λειτουργίας και αναβάθμιση του σιδηροδρόμου», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Βουλευτής του Νομού Δράμας.
Επίσης, ο κ. Νικολαΐδης παρουσίασε τους λόγους για τους οποίους «αποτελεί ανάγκη η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδίου για τον σιδηρόδρομο στη χώρα μας», υπογραμμίζοντας ότι «αποσπασματικά νομοσχέδια που βρίσκονται σε εντελώς αντίθετη λογική μεταξύ τους, από την ίδια μάλιστα κυβέρνηση, σίγουρα δεν αποτελούν λύση στο πρόβλημα». Όπως είπε, «ανάπτυξη στον σιδηρόδρομο μπορεί να έρθει μόνο αν προσφέρει συνδέσεις για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων με βιομηχανικές περιοχές, ελληνικά λιμάνια και γειτονικές χώρες και όχι με έργα που συνδέουν το τίποτα με το πουθενά. Ο σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει εναλλακτικό τρόπο μετακίνησης για τους πολίτες, λειτουργώντας με ανταγωνιστικό τρόπο έναντι του αεροπλάνου στη βασική γραμμή της χώρας μας, στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Φυσικά, θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη σύνδεση Θεσσαλονίκη –Αλεξανδρούπολη, χωρίς να αποκλείονται περιοχές, με απώτερο σκοπό τη μετακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών προς τη βαλκανική ενδοχώρα. Τέλος, ο σιδηρόδρομος μπορεί να προσφέρει και δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης με τις γραμμές στα Καλάβρυτα, στο Πήλιο, στο Παρανέστι της Δράμας και στα πανέμορφα στενά του Νέστου ποταμού».
Αιτιολογώντας την αρνητική στάση του ΠΑΣΟΚ, έναντι του νομοσχεδίου, ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε ότι ζητήθηκαν τα πλήρη στοιχεία που οδήγησαν στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις. Συγκεκριμένα, επεσήμανε: «Θα αναμέναμε στο πλαίσιο επεξεργασίας του παρόντος νομοσχεδίου να λάβουμε ενημέρωση για τις διαδικασίες που προηγήθηκαν της κατάρτισής του. Έγινε κάποια μελέτη; Από ποιον; Εξετάστηκαν τα διεθνή πρότυπα; Εξετάστηκαν όλα τα εναλλακτικά σενάρια; Υπήρξε ευρεία διαβούλευση; Πώς καταλήξαμε στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις που έρχονται σε πλήρη αντίθεση με αυτές του 2022;». «Σε κάθε περίπτωση δεν μπορούμε να γίνουμε συνυπεύθυνοι σε εμπνεύσεις που μπορεί να αλλάζουν συνεχώς, χωρίς μάλιστα να υπάρχει επαρκής αιτιολόγηση», σημείωσε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο κ. Νικολαΐδης σημείωσε ότι το κρίσιμο ερώτημα είναι «αν βρίσκεται σήμερα ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα σε καλύτερη κατάσταση από το 2019 που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία;». Όπως είπε στη συνέχεια, «Η πλευρά της πλειοψηφίας λέει ναι. Η δική μας άποψη είναι ότι βρισκόμαστε σε χειρότερη. Όμως, πέρα από τις όποιες πολιτικές απόψεις, οι οποίες είναι και υποκειμενικές, σημαντικότερη είναι η άποψη της ίδιας της κοινωνίας. Και αυτό που προκύπτει είναι ότι σε αυτά τα πέντε χρόνια ο σιδηρόδρομος έχει απαξιωθεί στη συνείδηση της κοινής γνώμης και έχουν γίνει πολλά βήματα προς τα πίσω».
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Νικολαΐδης αφιέρωσε μέρος της ομιλίας του στο έγκλημα των Τεμπών, επισημαίνοντας ότι «σε οποιαδήποτε συζήτηση για τον σιδηρόδρομο στη χώρα μας, δεν γίνεται να μην υπάρξει αναφορά στο έγκλημα των Τεμπών». Όπως ανέφερε, «στις 28 Φεβρουαρίου 2023 αναδείχτηκαν με τον πλέον τραγικό τρόπο τα κενά ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων, καθώς και ελλείψεις σε βασικά συστήματα ασφαλείας, τα οποία είτε βρίσκονταν εκτός λειτουργίας είτε δεν είχαν καν τοποθετηθεί τη στιγμή της πολύνεκρης τραγωδίας». Ο κ. Νικολαΐδης επεσήμανε ότι πρόκειται «για ένα συλλογικό τραύμα όλης της Ελληνικής κοινωνίας, το οποίο δεν θα επουλωθεί όσο δεν αποδίδεται δικαιοσύνη» και πρόσθεσε: «Θα αγωνιστούμε με όλες μας τις δυνάμεις, ώστε στο τέλος όλα να έρθουν στο φως και να αποδοθούν ευθύνες όπου υπάρχουν».
Ο κ. Νικολαΐδης ολοκλήρωσε την αναφορά του στις ρυθμίσεις για τον σιδηρόδρομο λέγοντας τα εξής: «Στο νομοσχέδιο του 2022 είχαμε εκφράσει τις επιφυλάξεις μας γιατί είχαμε προβλέψει ότι οι τότε ρυθμίσεις δεν αποτελούσαν τη λύση στο πρόβλημα. Ούτε όμως αυτές δίνουν λύση στο πρόβλημα. Οι κυβερνητικοί χειρισμοί επιβεβαιώνουν τη θέση μας ότι χρειάζεται να διανυθεί ακόμη πολύς δρόμος για να επέλθει η ομαλότητα στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί όσο η κυβέρνηση αντιμετωπίζει το ζήτημα αποσπασματικά, χωρίς ενιαίο σχέδιο και με νομοσχέδια τα οποία έρχονται σε σύγκρουση το ένα με το άλλο».