Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Για να γίνουν βήματα προς τα εμπρός για τον εκσυγχρονισμό της δικαιοσύνης, θα πρέπει πρώτα να στρέψουμε το βλέμμα μας προς τα πίσω. Για να διορθώσουμε λάθη και παραλείψεις. Θέλω να σας αναφέρω ενδεικτικά κάποια ζητήματα από την εκλογική μου περιφέρεια τη Δράμα για να αντιληφθείτε τι εννοώ.
Πρώτα από όλα, αν και η αρμοδιότητα έχει μεταβιβαστεί στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, δεν μπορώ να μην αναφερθώ στο Σωφρονιστικό Κατάστημα Νικηφόρου. Πρόκειται για μια πρωτοφανή εικόνα δυσλειτουργίας του κρατικού μηχανισμού. Δεν θα σταθώ στις παλινωδίες ετών, καθώς η υπόθεση ανέγερσης και ολοκλήρωσης του έργου έχει 20 και πλέον χρόνια ιστορίας. Θα αναφερθώ στις πρόσφατες εξελίξεις, οι οποίες αποδεικνύουν για ακόμη μια φορά την αποτυχία του επιτελικού κράτους που προσπαθεί να στηρίξει μόνο επικοινωνιακά η κυβέρνηση.
Μόλις τον περασμένο Απρίλιο, ο αρμόδιος Υφυπουργός της κυβέρνησης της Ν.Δ. δεσμευόταν ότι οι Φυλακές Νικηφόρου θα λειτουργούσαν μέσα στον Ιούνιο. Κι όμως, φτάσαμε σε μέσα Σεπτεμβρίου και το Κατάστημα Κράτησης δεν λειτουργεί. Δεν οφείλετε να εξηγήσετε στην τοπική κοινωνία το γιατί; Και κυρίως δεν πρέπει επιτέλους με σοβαρότητα να καταθέσετε ένα σοβαρό χρονοδιάγραμμα για τη λειτουργία το οποίο θα μπορείτε να καταφέρετε να υλοποιήσετε;
Ένα άλλο σημαντικό ζήτημα αφορά τη σύσταση τηλεματικών εδρών για διοικητικές υποθέσεις. Πρόκειται για νόμο αυτής της κυβέρνησης, ως συνέχεια της προηγούμενης. Προσέξτε τον παραλογισμό που υπάρχει. Με τον νόμο 5028 του 2023 προβλέπεται η μετατροπή των μεταβατικών εδρών σε τηλεματικές. Έτσι, όλες οι πρωτεύουσες νομών στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, όπως και η Ορεστιάδα, θα έχουν είτε κανονική είτε τηλεματική έδρα. Όλες εκτός από τη Δράμα. Γιατί συνέβη αυτό;
Το 2014 καταργήθηκε η μεταβατική έδρα του Διοικητικού Πρωτοδικείου Καβάλας στη Δράμα, για να εξοικονομηθεί ένα ποσό για τα οδοιπορικά δικαστών και δικαστικών υπαλλήλων ύψους περίπου 500 ευρώ τον χρόνο. Δεν θα σταθώ στα τεράστια προβλήματα που δημιουργήθηκαν σε δικηγόρους και πολίτες της Δράμας από αυτή την απόφαση και στο κόστος που επιβάρυνε όλους τους εμπλεκόμενους. Θέλω να σταθώ στο σήμερα. Είναι δυνατόν να δημιουργούνται τηλεματικές έδρες σε κάθε πρωτεύουσα νομού και να μην υπάρχει η πρόβλεψη να δημιουργηθεί και μία τέτοια στη Δράμα, επειδή πριν από 10 χρόνια είχε καταργηθεί η μεταβατική έδρα του Διοικητικού Πρωτοδικείου;
Προκύπτει επίσης ζήτημα ενδεχόμενης παραβίασης του δικαιώματος πραγματικής πρόσβασης στη δικαιοσύνη που προβλέπεται στο άρθρο 47 του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς οι πολίτες της Δράμας έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους πολίτες των υπολοίπων πρωτευουσών των νομών της χώρας μας. Σε περίπτωση μη επίλυσης του ζητήματος και σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς, θα εξετάσουμε και νομικές λύσεις πλέον.
Τέλος, θα κλείσω αυτή τη σύντομη αναφορά μου με το Ειρηνοδικείο της Δράμας. Το 2012 καταργήθηκαν τα περιφερειακά Ειρηνοδικεία του Νομού Δράμας. Μετά τη συνένωσή τους με το Ειρηνοδικείο Δράμας και τη μεταφορά αρμοδιοτήτων παρατηρείται δυστυχώς το φαινόμενο, παρά την επάρκεια σε αριθμό Ειρηνοδικών, να μην υπάρχει ο αντίστοιχος αριθμός Γραμματέων. Οι υπηρετούντες σήμερα σε θέση Γραμματέα είναι 6, ενώ υπηρετεί και μία υπάλληλος ως δικαστική επιμελήτρια. Το πρόβλημα της υποστελέχωσης στο Ειρηνοδικείο Δράμας απαιτεί άμεση αντιμετώπιση για να μπορεί να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις που υπάρχουν.
Τα παραπάνω είναι ενδεικτικά κάποια από τα καίρια ζητήματα που αφορούν τον χώρο της Δικαιοσύνης στη Δράμα. Δείχνουν πως ακόμη πρέπει να γίνουν πολλά βήματα για τον εκσυγχρονισμό της δικαιοσύνης με πράξεις. Ευελπιστώ ότι άμεσα τα αρμόδια Υπουργεία θα δώσουν τις κατάλληλες λύσεις.
Σας ευχαριστώ.